Informacja w sprawie inwestycji polegającej na budowie zakładu wysokogatunkowych protein
Organy administracji działają na podstawie przepisów prawa (art. 6 K.p.a). Zasada ta oznacza, iż organy administracji przestrzegają własnych kompetencji i stosują obowiązujące przepisy prawa rozstrzygając sprawy.
Decyzję o warunkach zabudowy, zgodnie z art. 52 ust. 1, stosownie do art. 64 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wydaje się na wniosek zainteresowanego inwestora. Taki wniosek dla inwestycji polegającej na budowie zakładu wysokogatunkowych protein wpłynął do Burmistrza Gminy Włoszczowa od HARTWIG Sp. z o.o. Na podstawie danych zawartych we wniosku Burmistrz był zobowiązany dokonać kwalifikacji planowanego przedsięwzięcia do jednej z kategorii inwestycji, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. W oparciu o dane zawarte we wniosku, po przeprowadzonej analizie stanu faktycznego stwierdzono, że planowanej inwestycji nie można zaliczyć do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Należało uwzględnić, że teren planowanego przedsięwzięcia położony jest poza formami ochrony przyrody, o których mowa w ustawie o ochronie przyrody oraz poza otulinami form ochrony przyrody, a powierzchnia podlegająca przekształceniu nie przekracza 1 ha (wynosić będzie do 0,9990 ha).
W związku z powyższym nie było podstawy prawnej do kwalifikacji planowanej inwestycji jako przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko. W konsekwencji organ nie znalazł podstaw prawnych do zobowiązania inwestora do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
Decyzja o warunkach zabudowy wydawana jest w szczególnym trybie z uwagi na specjalistyczny charakter. Projekt decyzji może opracować jedynie urbanista spełniający właściwe wymogi kwalifikacyjne. Projekt decyzji podlega uzgodnieniu z innymi organami administracji, które dysponują ową specjalistyczną wiedzą i stanowią wsparcie dla organu wydającego decyzję. Projekt przedmiotowej decyzji Burmistrz uzgadniał z:
- Starostą Włoszczowskim na podstawie art. 53 ust. 4 pkt 5a, 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
- Urzędem Marszałkowskim, Departament Środowiska i Gospodarki Odpadami Oddział Geologii na podstawie art. 53 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
- Dyrektorem Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Piotrkowie Trybunalskim na podstawie art. 53 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
- Zarządem Dróg Powiatowych we Włoszczowie na podstawie art. 53 ust. 4 pkt 9 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Organy uzgadniające nie wniosły zastrzeżeń.
Zastrzeżeń dotyczących projektu decyzji oraz jakichkolwiek uwag w postępowaniu nie zgłosił także będący stroną w postępowaniu Powiat Włoszczowski. Prawa właścicielskie Powiatu do działki bezpośrednio przylegającej do terenu planowanego przedsięwzięcia (drogi powiatowej nr ewid. 1857/1) reprezentował Zarząd Dróg Powiatowych we Włoszczowie. Zarząd Dróg Powiatowych miał zapewniony czynny udział w postępowaniu.
Wydając decyzję o warunkach zabudowy Burmistrz jest związany treścią art. 61 ust.1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Konstrukcja tego przepisu oznacza, iż w sytuacji, gdy planowana inwestycja czyni zadość wszystkim przesłankom i brak jest przepisów sprzeciwiających się danej inwestycji organ jest obowiązany do ustalenia w drodze decyzji warunków zabudowy. Taki właśnie stan faktyczny zaistniał w sprawie wniosku inwestora Hartwig Sp. z o.o.
Decyzja o warunkach zabudowy nie rozstrzyga o faktycznej realizacji przedsięwzięcia. Nie upoważnia inwestora do przystąpienia do jakichkolwiek robót budowlanych. Istotą decyzji o warunkach zabudowy jest ustalenie uwarunkowań urbanistyczno – architektonicznych, ram urbanistycznych przedsięwzięcia inwestycyjnego. Decyzja o warunkach zabudowy stanowi jedynie - w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - podstawę do opracowania przez inwestora projektu budowlanego (projektu zagospodarowania działki, projektu architektoniczno-budowlanego oraz projektu technicznego) zgodnie z warunkami w niej określonymi i wystąpienia do Starosty o wydanie pozwolenia na budowę.
Do wniosku o pozwolenie na budowę Inwestor przedkłada projekt budowlany tj. projekt zagospodarowania działki/terenu i projekt architektoniczno-budowlany wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw (art. 33 ust.2 pkt 1 Prawa budowlanego). Starosta weryfikuje i ocenia wniosek zgodnie z przesłankami wskazanymi w art. 35 ust.1 pkt 1 – 4a ustawy Prawo budowlane w ramach własnych kompetencji.
Starosta prowadząc postępowanie o wydanie pozwolenia na budowę stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Prawo budowlane weryfikuje także zgodność planowanego przedsięwzięcia z warunkami ochrony środowiska. W sytuacji, w której poweźmie wątpliwości co do zachowania warunków środowiskowych przez planowaną inwestycję, ma prawo i obowiązek zobowiązać inwestora do przedłożenia stosownych dokumentów lub rozstrzygnięć (art. 35 ust.3 ustawy Prawo budowlane). W tym zakresie jest zobowiązany czynić własne ustalenia.
Należy wskazać, że powyższy obowiązek ma charakter niezależny wobec obowiązku sprawdzenia zgodności projektu budowlanego z decyzją o warunkach zabudowy, wynikającego z art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. a.
Decyzja o ustaleniu warunków zabudowy służy bowiem kontroli projektu budowlanego pod względem jego prawidłowości w sferze zagospodarowania przestrzennego (ram urbanistycznych). Decyzja ta nie dotyczy uwarunkowań środowiskowych.
Związanie Starosty decyzją o ustaleniu warunków zabudowy, polega na tym, że nie może wydać pozwolenia na budowę dla inwestycji, której warunki nie odpowiadałyby warunkom urbanistczno – architektonicznym ustalonym w tej decyzji. Jeżeli, warunkom tym inwestor w projekcie budowlanym i projekcie zagospodarowania terenu nie sprosta, to Starosta winien odmówić udzielenia pozwolenia na budowę.
Starosta Włoszczowski nie może posługiwać się i poprzestać na innych rozstrzygnięciach i poczynionych przez Burmistrza Gminy Włoszczowa przy okazji wydawania decyzji o ustaleniu warunków zabudowy w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. b Prawo budowlane. Takie działanie oznaczałoby naruszenie kompetencji organów administracji.
W świetle powyższego w ocenie Burmistrza Starosta Włoszczowski jest zobowiązany kontynuować postępowanie w przedmiocie pozwolenia na budowę i w tym postępowaniu badać w ramach własnych kompetencji zgodności planowanego przedsięwzięcia z warunkami ochrony środowiska. Takiego postępowania wymagają przepisy prawa.
W związku zaś z protestami mieszkańców należy wyjaśnić, iż osoby które wykażą , iż posiadały interes prawny do udziału w postępowaniu o warunkach zabudowy i powinny w nim uczestniczyć w charakterze strony, w terminie miesiąca od dnia powzięcia informacji o wydaniu decyzji mogą złożyć do Burmistrza wniosek o wznowienie postępowania w sprawie. Burmistrz jest zobowiązany do zbadania czy, taki interes prawny występuje. Wykazanie interesu prawnego wymaga co najmniej uprawdopodobnienia, iż wydana decyzja wpływa na prawa i obowiązki osoby zgłaszającej wniosek.
Dodaj komentarz
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!